hejnyalivsstil.blogg.se

I april 2015 började jag ge mig själv en större plats i mitt eget liv. De blev en livsstilsresa som resulterat i en viktminskning på drygt 60 kg. Men framförallt resa där jag hittat många nya delar av mig själv. Kanske kan jag inspirera någon, de vore fantastiskt! Här delar jag med mig av mina erfarenheter, tankar och av min inställning till livet. Häng på!

Offerkoftan passar ingen.

Publicerad 2018-02-23 09:54:37 i Allmänt,

Jag får många frågor om den första tiden. Alltså hur jag startade, la upp min träning och kost, orkade hålla igång och hur jag höll motivationen igång. Och kan de hjälpa någon annan människa att jag delar med mig av mitt tänk och mitt tillvägagångssätt  så gör jag självklart de. De första och egentligen de allra viktigaste är; vi är alla olika! Vi fungerar på olika sätt, har olika styrkor, våra kroppar reagerar olika och vi har olika förutsättningar. 

När jag stod på startlinjen av min livs resa för 3 år sen gjorde jag ett val. Och de valet handlade inte först och främst om att gå ner i vikt. De handlade om att jag valde mig själv. Med allt vad de innebär. Jag valde att ge mig själv en chans. När jag vägde mig första gången där på gymet och vågen visade 145 kg fanns de olika "vägar" att välja. Och då menar jag tankevägar. Jag kunde ha tänkt tankar som; 
"Varför är jag stor och inte mina syskon? De är så orättvist!"
"Jag har låtit de gå för långt, jag kommer aldrig kunna gå ner.."

Men jag valde att redan där och då va både ärlig, rak och snäll mot mig själv. Där och då valde jag min inställning. Jag minns än idag precis hur tankarna gick. 

"Okej. 145 kg. De är mycket. Men de är bara jag själv som är anledningen till de, de finns ingen annan att skylla på. Och de är bara jag som kan ändra på de. Jag har själv satt mig i denhär sitsen. Jag kan ju starta och se hur de känns... testa mig fram... ändra lite i taget.. lyckas jag gå ner är de jättebra. Men skulle de gå åt skogen mår jag ju bra ändå." 

Jag vill påstå att tankarna du väljer för dig själv är en stor del av hur ditt resultat blir. Eller jag vet att de är så, i alla fall för mig. Offerkoftan passar ingen. Vi är där vi är, av olika anledningar såklart, men de är förutsättningarna vi har som vi får starta med. Första tiden var det lätt att göra förändring för de krävdes relativt lite för att livet skulle bli så annorlunda. Från att i princip inte röra mig alls till att ha bestämt mig för att göra något fysiskt varje dag. Att sen ganska snabbt märka effekten av de, på vågen men framförallt i måendet. Jag blev piggare, krävde mindre sömn och jag kände mig lättare. Med dom fördelarna va de inte svårt att fortsätta på den banan.

(null)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela