hejnyalivsstil.blogg.se

I april 2015 började jag ge mig själv en större plats i mitt eget liv. De blev en livsstilsresa som resulterat i en viktminskning på drygt 60 kg. Men framförallt resa där jag hittat många nya delar av mig själv. Kanske kan jag inspirera någon, de vore fantastiskt! Här delar jag med mig av mina erfarenheter, tankar och av min inställning till livet. Häng på!

Min köttfärslimpa.

Publicerad 2018-02-08 19:06:52 i Allmänt,

Idag har jag haft en eftermiddag helt i min smak. Efter jobbet sprang jag en runda på 7 km. Min nya favoritrunda med den perfekta "bansträckningen". Asfalt, lite grusväg, uppförsbacke och fina omgivningar. Denna uppförsbacke är går långsamt uppför i nästan 1 km. Tidigare har jag gått-sprungit-gått uppför den. Men idag bestämde jag mig för att  springa uppför hela backen. Och de gjorde jag! Med starka ben! När jag nådde toppen va andningen som efter ett snabbt 5 km lopp dock. Men jag klarade de! Vinst!

Efter en skön dusch lagade jag mat. Köttfärslimpa inlindad i bacon med champinjonsås och potatismos med smak av tryffelolja. Man ska inte skryta, de är osvenskt och ofint. Men, detta va bland de absolut godaste jag nånsin lagat. Här kommer "receptet", eller i alla fall ingredienserna jag använde, för som ni vet sen innan är inte mått min grej. Jag går på känsla när jag lagar mat. Testar mig fram. 

Fridas köttfärslimpa: 

• Blanda nötfärs med: 
- riven gul lök 
- kalvfond
- panko (ströbröd) 
- ägg 
- mjölk
- salt & peppar 
- persillade krydda
• Forma färsen till en limpa i en ugnsform. 
• Täck limpan med bacon om du vill. 
• Pensla den bacontäckta limpan med barbequsås. 
• Sätt in i ugnen på 220 grader i ca. 1 timme. 

Såsen gjorde jag såhär: 
• fräs finhackad gul lök med finhackade champinjoner. 
• ha i en pressad vitlöksklyfta. 
• tillsätt matgrädde. 
• krydda med kalvfond, salt och peppar. 
Jag låter alltid såsen puttra på svag värme under tiden limpan är i ugnen. Tycker den blir godast då. 

Sen potatismoset då. Behövs knappast nåt recept till va? Kokt potatis, en smörklick, en skvätt mjölk, salt, vitpeppar och idag till Mickes stora förtjusning även en skvätt vit tryffelolja i. 
 
(null)

(null)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela