hejnyalivsstil.blogg.se

I april 2015 började jag ge mig själv en större plats i mitt eget liv. De blev en livsstilsresa som resulterat i en viktminskning på drygt 60 kg. Men framförallt resa där jag hittat många nya delar av mig själv. Kanske kan jag inspirera någon, de vore fantastiskt! Här delar jag med mig av mina erfarenheter, tankar och av min inställning till livet. Häng på!

Balansen är en otrolig vinst!

Publicerad 2017-11-04 17:00:08 i Allmänt,

Många av er som skriver till mig undrar vad jag äter, vad jag väljer bort och om jag gått på någon diet. Jag förstår att frågan kommer. Men jag har medvetet valt att dela med mig sparsamt av allt för detaljerad beskrivning av vad jag äter. Varför? För att jag anser att de är högst individuellt och för att detta med kost är ett så känsligt ämne. De som passar en människa behöver inte nödvändigtvis passa någon annan. Att jag skulle beskriva hur jag äter under en dag skulle inte hjälpa någon annan. För vi är olika, rör på oss olika mycket, har olika mål och våra kroppar funkar olika.

De jag gjorde i början av min resa för 2,5 år sen va att minska mina portioner. Tidigare åt jag alltid 2 portioner, ibland 3. För mig blev det en stor skillnad att börja äta 1 portion. Jag började även med matlådor. De blev ett smidigt sätt att alltid ha mat klar och ett bra sätt för mig att hålla mig till en lagom mängd mat. 

Jag har hela tiden ätit vanlig husmanskost. Mat som jag tycker är god. Och mat som är enkel att laga. När fokus låg på att gå ner i vikt varje vecka tänkte jag självklart mer på vad jag åt. Då "höll jag igen" även att de va helg. För jag ville nå mina mål. Idag ligger fokus på att träna, må bra och ha balans i livet. Att jag idag väger exakt lika mycket som för ett år sen är ett bevis för mig själv att jag hittat en bra balans och en vikt jag känner mig bekväm med. De är en otrolig vinst för mig. 

Vad är mina "tips"? 
• Sätt inga förbud för dig själv, de är lätt att fastna i att de bara är de du inte får äta som du vill ha. 
• Matlådor. Planering är verkligen allt. Finns de färdig middag är chansen stor att de inte slinker ner något annat innan maten blir klar. 
• Skräddar sy ditt eget koncept. Testa dig fram. Bli inte slav för någon diet som du håller i någon månad för att få snabba resultat. Tänk att de du gör nu ska hålla för resten av livet. 

(null)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela