hejnyalivsstil.blogg.se

I april 2015 började jag ge mig själv en större plats i mitt eget liv. De blev en livsstilsresa som resulterat i en viktminskning på drygt 60 kg. Men framförallt resa där jag hittat många nya delar av mig själv. Kanske kan jag inspirera någon, de vore fantastiskt! Här delar jag med mig av mina erfarenheter, tankar och av min inställning till livet. Häng på!

Hitta glädjen i att springa!

Publicerad 2017-12-28 18:48:42 i Allmänt,

Varje gång jag lägger ut filmklipp eller bilder från mina löpturer får jag så många fina kommentarer. Ni skriver att jag inspirerar er till att själva ge ut och springa och att min glädje till att springa smittar av sig. Otroligt fina komplimanger som gör mig jätteglad och stolt. Ni är också många som vill börja springa och hitta glädjen i att springa och ni undrar hur det såg ut för mig i början. 

Mitt första "spring-steg" tog jag i mars 2016. Långt nere i skogen på en traktorstig med min mamma som sällskap och kameraman. Jag ville ju såklart att hon skulle föreviga ögonblicket. Då sprang jag ungefär 100-200 meter med en kropp som vägde strax över 100 kg. Jag minns att de va tungt men inte så tungt att jag tänkte "dehär va för tungt." Jag kände direkt att "dehär vill jag göra igen!" 

Därefter började jag jogga med ett par kompisar längs en slinga som är ca 2,5 km. Vi gick en bit, joggade en bit, gick en bit. I början gjorde vi ett varv. Och ökade sen till 2 varv. När vi hade "intervalltränat" oss själva i några veckor chockade vi oss själva med att springa hela varvet UTAN ATT STANNA! Och dessutom med ett leende! 

Detta va i slutet av april 2016. I mitten av maj sprang jag mitt första 5 km lopp. De gick jättebra och va jätteroligt! Jag anmälde mig till fler 5 km lopp och fortsatte att öka på längden på mina rundor. Hela tiden med fokus på att jag skulle tycka de va roligt, inget tvång. Utan jag ville kunna känna glädje på mina rundor och jag förlänga mina rundor för att utmana mig själv. Under sommaren 2016 fick löpningen verkligen fokus och i slutet av sommaren sprang jag milen för första gången. 

Och där hamnade jag inte från den ena dagen till den andra. Nej nej. Utan från 5 km ökad jag till 6 km. Sen till 7 km och så vidare. De jag hela tiden har varit noga med är att bara springa när jag känner att jag vill springa. Lyssna på kroppen och känna in när den behöver vila och när den behöver utmanas. 

Ska jag ge två tips så blir de: 
• Lyssna på din kropp. 
Men våga utmana dig själv. 
• Ha med leendet i varje runda! 
(null)

(null)

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela